عشرت آباد سال 41


سال 1341 عشرت آباد

مطلب زير را آقاي محمد علي توللي پيش کسوت خبرنگاري و مدير دانش چاپ آمل نوشته اند

دادگاه نظامي يا تفرجگاه زنان حرمسرا

ساختمان چهار طبقه ، نماي آن با چوب و پنجرهاي مشبک کاري بسيار زيبا و آينه کاري رنگي تزئين يافته .يکي از آثار کهن به جا مانده دوران سلطنت قاجاريه در محلي به نام عشرت آباد تهران زماني بياباني بيش نبوده ، بنا شده شنيده ها حاکي است .اين ساختمان دادگاه نظامي زمان خودش بوده و عده هاي اظهار ميداشتند. در مقابل اين ساختمان استخري وجود داشته محل تفرجگاه درباريان و خانواده آنان و زنان حرمسرا بوده که با کالسکه سلطنتي و با حفاظت کامل پيشاپيش آنان جارچي هاي مخصوص با صداي بلند دور شيد و کور شيد سر مي دادند يکي دو خيابان دروازه شميران و پل چوبي فعلي و خيابانهاي منتهي دور از چشم نامحرمان آنها را به مکان امن همان عشرت آباد بوده ميرساندن . از آنجايي که درب ورودي بنا همواره بسته بود و تابلويي که تاريخ بنا و نام آن را مشخص کند ديده نمي شد از گچ بريهاي داخل و تزئينات آن تعريفهاي بسياري شنيده مي شد بي بهره بوده ايم لهذا معرفي بيشتر بنا را که اطراف آن زميني خاکي با سنگ ريزه ها در زمان خود به خوانندگان گرامي و آگاه و اهل تاريخ و تحقيق مي سپارم . يادآواري مي شود بعدها اين محل به نام پادگان عشرت آباد نامگذاري شده و تيپ 1 پهلوي در آن مستقر از جمله پادگان هاي معروف بشمار مي رفت . کنجکاوي بيشتر درباره اين بنا از صاحب منصبان و آدم هاي مطلع در پادگان موجب دردسر و رفتن به رکن 4 و رکن 2 را به دنبال داشته ، لهذا به همين عکس قناعت نموديم عکس سمت راست سرباز وظيفه محمد علي توللي نويسنده (منشي)گروهان خبازخانه سر رشته داري عکس سمت چپ گروهبان وظيفه ولي اله عندليب دلارستاقي جمعي گروهان سر رشته داري تيپ يک پهلوي عشرت آباد ميباشد . خباز خانه عشرت آباد داراي 6 نفر شاطر هم رديف و 12 شاطر سرباز وظيفه به طور شبانه روزي پخت نان اکثريت پادگانهاي تهران بعهده داشته جيره و آمار آرد مصرفي و تعداد نان و آن هم بربري بوده و حساب و کتاب سهميه روزانه پادگانهاي تهران بعهده منشي خباز خانه که سربازي بيش نبوده در عکس ملاحظه کنيد ، گروهبان وظيفه ولي اله عندليب دلارستاقي و سرباز وظيفه محمد علي توللي دو يار دبستاني بودند که از سال 1327 به مدت شش سال در دبستان ملي سيروس به مديريت زنده ياد هيبت اله حسامي روانش شاد ، دوران شش ساله دبستان را گذراندند و اين دو يار دبستاني بعدها در تيپ 1 پهلوي بهم رسيدند .

تاريخ عکس 20/10/1341

,

یک پاسخ به “عشرت آباد سال 41”

  1. آقای توللی نوشته ارزنده‌ای نگاشتند. یاد آقای حسامی فرهنگی‌ دیرینه‌ آمل گرامی‌ باد که در دهه ۴۰ مدیر دبستان دولتی پستا در شهربانو محله بودند.

    عشرت آباد با ساختمان شکنجه گاه ‌اش بنام “حمام زرهی” به ویژه چه پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و چه در سالهای دور پس از آن، یاد‌ها و نگاره‌های زیادی را برای تاریخ معاصر ایران در سینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *