هدف ما


هدف گروه گردآوری مجموعه عکس های قدیمی مردم شهر آمل

«یک مامور آتش نشانی با تجربه، پس از نجات اعضای خانواده از آتش، به سراغ آلبوم خانوادگی آنها می رود».

خوشبختانه هم اکنون عکس به عنوان یک المان هنری، جایگاه و اهمیت خود را در بین عموم مردم بدست آورده و شاید الآن زیبایی و عمق این جمله -که آن را از کتابی نقل کرده ایم- برای همه قابل درک باشد.

صنعت عکاسی در دوره قاجار در اروپا ابداع شد و خوشبختانه به فاصله فقط چند سال توسط شاهان قاجار به ایران رسید و در دوره ناصرالدین شاه و به دلیل ذوق هنری و علاقه ای که خود وی به عکس داشت در ایران رواج یافت. هم اکنون عکس های زیادی از سفرهایی که وی به مازندران کرده در بایگانی موزه های تهران موجود است. عکس شاید بهترین و صادق ترین گزینه برای روایت تاریخ باشد جایی که شاه و گدا به هیچ پیرایه و تمام قد، جلوی دوربین ایستاده اند و خود و محیط پیرامونشان را به میدان ارزیابی دیگران گذاشته اند.

با وجود این که پیشرفت های زیادی در ابزار و تکنیکهای فیلم برداری رخ داده و هم اکنون در هر خانه ای، دوربین فیلم برداری وجود دارد اما هنوز این عکس است که به کرات به عنوان وسیله یادآوری خاطرات گذشته در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و صنعت فیلم به هیچ وجه نتوانسته جای این هنر قدیمی را برای مردم بگیرد. مردم همیشه و حتی از اولین سالهای پیدایش این هنر، به عکس علاقه خاصی داشته اند و با توجه به آن، خود و زندگی خود را در آینه عکس ثبت کرده اند و این موضوع اثبات می کند که ما برای ثبت تاریخ گذشته مان چقدر به موضوع «عکس» نیازمندیم.

09-site

زمانهایی در تاریخ این مرز و بوم وجود دارند که به نوعی بازه ای از آینده را تعریف می کنند و برخی عکس های کلیدی در صندوق خانه ها و در میان آلبومهای قدیمی مردم شهر ما وجود دارد که آن زمانها را ثبت کرده است. به عنوان مثال، پل معلق شهر به نوعی نماد این شهر برای هر کسی بوده که سالها در خارج از کشور از وطن دور مانده است و در همه سالهای پس از ساخت آن، یک مرکز ثقل و مرکز توجه قوی برای مردم بوده است. عکس های شروع ساخت این پروژه و عکس هایی که در مراحل تکمیل آن گرفته شده اند می تواند به نوعی روایتی تاریخی از ظهور یک نماد جدید در زندگی مردم این شهر باشد.

هدف ما از گردآوری عکس های قدیمی مردم شهر آمل، به نوعی ثبت یک تاریخ در یک مجموعه عکس می باشد. هر گونه عکسی می تواند به نوعی گوشه ای از زندگی این مردم را روایت کند از عکسی که از یک مغازه قدیمی در بازار گرفته شده تا عکس های رسمی از پروژه های عمرانی شهر و حتی عکس های پرتره ای که به نوعی نشان دهنده حال و هوا و فرهنگ عمومی مردم هستند. محل این عکس ها می تواند در حوزه شهرستان آمل و به عبارت دیگر محدوده شهر، ییلاق ها و روستاها باشد.

به نوعی می توان گفت که الآن هم برای گردآوری و ثبت عکس های قدیمی مردم شهرمان دیر شده است. هر سال که می گذرد تعدادی از این عکس ها دستخوش فرسایش و تخریب شده و یا در میان وسایل قدیمی از بین می روند. بنابراین ضروریست که موضوع گردآوری آنها را به عنوان یک ثبت تاریخی برای فرزندانمان جدی بگیریم. باشد که فرزندانمان بدانند که اجدادشان چگونه زندگی می کردند و شهرشان چه تاریخچه ای را در پشت سرش دارد.

محدوده زمانی که ما برای انتخاب عکس ها تعیین کرده ایم از دوره قاجار تا دهه پنجاه خورشیدی می باشد. عکس ها می تواند در هر زمینه ای باشد. چیزی که ما به دنبال آن هستیم ثبت تاریخ زندگی مردم یک شهر به صورت یک مجموعه عکس است. حتی یک عکس ساده خانوادگی که در حیاط خانه گرفته شده است نیز می تواند به نوعی این زندگی را نشان دهد. بنابراین تقاضا می شود با ارائه عکس های قدیمی خود، به ما اجازه بدهید که در حضور خود شما و به سرعت، تعدادی از آنها را که به نوعی تاریخ مردم ما را روایت می کنند انتخاب کرده و پس از کپی کردن به شما برگردانیم.

به امید روزی که فرزندانمان بتوانند به یاد بیاورند که اجدادشان در چه محیطی زندگی می کردند، از چه ابزار و وسایلی برای کار استفاده می کردند، چگونه در بازار خرید می کردند و چه لباسی می پوشیدند.

درخواست ما از شما، تماس با ما و ارائه عکس های قدیمی خود جهت انتخاب و تهیه کپی برای قرار دادن در این سایت اینترنتی و یا چاپ در کتاب مجموعه عکس ها در آینده می باشد. مطمئن هستیم که تک تک شما همشهریان عزیز با جستجو و ارائه عکس های قدیمی خود، گام موثری را در تدوین این اثر تاریخی برخواهید داشت.

خلاصه اطلاعات:

بازه زمانی عکس ها:

از دوره قاجار تا دهه پنجاه شمسی

روش ارائه عکس ها:

با تماس با ما و قرار یک جلسه حضوری، عکس ها توسط شما ارائه و یا توسط ما انتخاب شده و سپس در همان جلسه کپی شده و اصل آن به شما برگردانده می شود.

چگونگی استفاده از عکس ها:

عکس ها در صورت رضایت شما، در این سایت برای عموم مردم و پژوهشگران کشور به نمایش گذاشته خواهدشد.

لازم به ذکر است که در صورت رضایت شما به عنوان مالک عکس، نام شما به عنوان اهداء کننده در  زیر عکس نوشته خواهد شد و در غیر این صورت، عکس به صورت بی نام به چاپ خواهد رسید.

در صورتی که امکان ارائه عکس ها در یک نمایشگاه یا موزه فراهم شد و در صورت رضایت شما به عنوان صاحب عکس، عکس ارائه شده در نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد.

گردآورنده

حسن غفوری –  مهدی شهداد

آدرس تماس:

۱-   حسن غفوری

                       آمل، خیابان شرقی شهرداری، طبقه فوقانی پوشاک برک، عکاسی تکنی کالر

                       تلفن و فاکس ۲۲۲۰۸۰۰ (۰۱۲۱)  technicoloramol@yahoo.com

2-   مهدی شهداد

                       آمل، خیابان طالقانی، نبش اباذر دهم، ساختمان پیرا، طبقه دوم، شرکت ماناب انرژی

                        تلفن و فاکس  2152091 (۰۱۲۱)    مهدی شهداد mdshahdad@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *