سينما آرش و خلاصه اي از تاريخچه تاسيس سينما در امل


 

سينما آرش

 

سينما آرش  آمل در سال 46-45 جنب شعبه مرکزي  بانک سپه آمل  با مالکيت آقايان هاشم خصوصي – امان اله پرتوي ملک – مهدي هاشميان تاسيس گرديد که با نام سينما بهمن همچنان در حال فعاليت است بهاي بليط تا سال 1357  بر اساس موقعيت مکاني  سالن رديف جلو 15 ريال  وسط 20 و انتهاي سالن (لژ) 25 ريال بوده است .

آقاي هاشم خصوصي از مؤسسين سينما متروپل(درفش)  و سينما آرش (بهمن فعلي )

با تشکر از خانم سروناز ملک که اين عکسها  را در اختيار ما قرار داده اند

خلاصه اي از تاريخچه تاسيس سينما در آمل

1- نخستين سينما در سال 32-31 به نام فرهنگ در خيابان پشت شهرداري (مهديه فعلي ) در کنار کاروانسراي آقاي سياهزاده و رستوران آقاي عمراني و خندقي که به نرده هاي شهرداري ختم مي شد (داخل کوچه جنب کفش بلا  فعلي ) با مالکيت  آقايان سعادت و منفرد آغاز بکار نمود. اين سينما در سال 1343 تعطيل و به  آقاي رضا تبريزي  جهت  تاسيس باشگاه بدنسازي  اجاره داده شد .

بهاي بليط بر اساس موقعيت رديف جلو- وسط – انتهاي سالن (لژ) 5و10و15 ريال بود .

2- سينما مترو پل در سال 1336 در خيابان 17 شهريور فعلي جنب دبستان فروغ راعي ( شاهدخت سابق ) که فعلا به فروشگاه 15 خرداد تبديل شده است  با مالکيت آقايان هاشم خصوصي – امان الله پرتوي ملک – مهدي هاشميان تاسيس که بعد از سالها به سينما درفش تغيير نام يافت بهاي بليط 5و10و15 ريال بود که به 15 و 20و25 ريال افزايش يافت .

3- سينما مولن روژ در سال 1340 (جنب سينما فرهنگ ) با مالکيت صاحبان سينما فرهنگ تاسيس گرديد که پس از چند سال فعاليت آن را به مالکين سينما متروپل اجاره دادند  . متعاقب آن در پي مدتي تعطيلي در سال 1350 مالکين آن يعني آقايان سعادت و منفرد آن مکان را به نام مهديه جهت امور مذهبي وقف نمودند . بهاي بليط آن 15و20و25 ريال بود .

4- سينما آرش (بهمن فعلي) در سال 46و45 جنب شعبه مرکزي بانک سپه با مالکيت آقايان هاشم خصوصي – امان الله پرتوي ملک و مهدي هاشميان تاسيس گرديد که همچنان داير است . بهاي بليط تا سال 1357 مبلغ 15و20و25 ريال بوده است .

اسامي کساني که در بخش آپاراتخانه (اتاق نمايش فيلم ) بعنوان آپاراتچي تا سال 57 فعاليت داشتند مي توان از آقايان وارتان (ارمني) – جعفر شيرازي – ابوالقاسم قاسم زاده – شکراله جعفري – ابراهيم طاهر نژاد- نصراله ميکائيل – محمد موسوي – علي ميکائيل – فضل اله ميکائيل و محمد رحماني نام برد .

با تشکر از آقاي حاج شکراله جعفري که در تهيه اين تاريخچه ما را ياري  نمودند .


2 پاسخ به “سينما آرش و خلاصه اي از تاريخچه تاسيس سينما در امل”

  1. در این سینما‌ها در آن سالها برخی‌ اوقات نمایش و کنسرت هم برگزار میشد، از آن‌جمله کنسرت صابر آتشین با دخترش گوگوش در آمل در دهه سی‌ و کنسرت دلکش در سینما مولن روژ. در آنصورت، بهای ورودی گران تر شده و ترتیب درجه بندی صندلی‌ها هم دگرگون میشد.

    سینما مولن روژ در سال ۵۲ و یا ۵۳ تبدیل به مهدیه شد.

    برخی‌ فیلم‌ها در سال‌های ۳۰ و ۴۰ هم رکورد شکنی کردند و هم مورد پذیرش و تماشای خانواد‌گی افراد مذهبی‌ هم قرار گرفتند و هفته‌ها در اکران باقی‌ ماندند مثل “حاجی جبّار” و “شب نشینی در جهنم” در سال‌های ۳۰؛ “گنج قارون” و “حج” در دهه ۴۰.

    سینما متروپل دارای یک سالن تابستانه در پشت بام آن بود که از خرداد ماه آغاز بکار میکرد.

  2. باتشکرازآقای غفوری درسالهای 50الی 57سینمادرفش به اکران فیلم های ایرانی وسینماآرش اکثرابه اکران فیلمهای خارجی مشغول بودندوهمیشه سالن نمایش مملوازتماشاگران بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *