تکیه سردار آمل – سال 1227 خورشیدی


1227-oojabad

با تشکر از جناب آقای حمیدرضا مولوی به خاطر فرستادن این عکس به سایت

لطفا اگر کسی اطلاعات کامل تری در باره این عکس و این تکیه دارد به صورت توضیح در زیر این عکس جهت استفاده همه کاربران قرار دهد.

 

,

16 پاسخ به “تکیه سردار آمل – سال 1227 خورشیدی”

  1. واقعا سقاخانه اوجی اباد زیباست وازهمه مردم حتمابرای یکبار تشریف بیارین واوجی ابادجای خوبی برای زندگی است باتشکر ابولی.

  2. اوجی آباد نماینده طایفه اسک در آمل طایفه اسک یا اشک ازسلسه اشکیان آرش آرش کمانگیر

  3. باسلام…اینک نوشتید قدمگاه اشتباهه..قدمگاه نیست…ب فرمان امیرمکرم تاسیس شد…انصافا هم زیباست..هم معجزات زیادی داره…سپاس

  4. 1.این عکس یقینا مربوط به سال 1227 خورشیدی نمیشود.چون آن زماان دوربین عکاسی به ایران نیامده بود.
    2. بانی این تکیه ، میرزا محمد خان سردار لاریجانی ( پدر عباسقلیخان سردار ) بوده است .

  5. ما تو این عمارت بزرگ شدیم ،بخدا یه لحضه فکر کردم پنج سال سن دارم،هههیییی روزگار نامرد کو روزای قشنگ و شیرین که همه باهم روراست بودن ،دمت همتون گرم،اوجی آبادیا هوای سرررر

  6. سلام خدمت همه دوستان اوجی آبادی . در ایام سال به این تکیه و سقاخانه با برکت بیشتر سر بزنید تا از فیوضات این مکان مقدس استفاده بیشتری ببرید و برای محلتون وفرهنگ وادب روستای زیباتون قدم بیشتری بردارید.
    با تشکر رضایی امام جماعت ابوالفضلی

  7. درود بر همه دوستان .یادش بخیر تو بچگی هامون چقدر از پله های این عمارت بالا و پایین می رفتیم و بازی می کردیم . خاطرات گذشته برای من با دیدن این عکس دوباره زنده شد .با سپاس فراوان از شما

  8. با سلام .از همه کسانی ک تا به حال به اوجی آباد تشریف نیاوردن در سمت دهیار روستا و به نمایندگی از همه اهالی دعوت می کنم برای یک بار هم ک شده به تکیه ابوالفضلی اوجی آباد تشریف بیارید

  9. جالبه. پس خیر و برکات اوجی اباد به ناصرالدین شاه هم رسیده. هم ولایتی های عزیز، عکسهای جدید تکیه و اوجی اباد همیشه اباد رو هم بگذارید تا بقیه دوستان هم فیض ببرند.
    از دکتر زال و آقای هومند بخاطر ارائه اطلاعات متشکرم.

  10. سلام حسن جان

    از اطلاعاتی که دادی واقعا ممنونم. دوستت داریم استاد.

  11. تکیه سرداریه؛ روستای اوجی آباد منطقه هراز پی جنوبی شهرستان آمل:
    این بنا، یکی از مهمترین تکایای ساخته شده در مازندران است و از منظر کارکردی به مراسم مرتبط با آیین شیعه تعلق دارد. اصولاً ساخت این گونه از بناها با رسمی شدن شیعه در ایران و ریشه دار بودن نگرش های شیعی در مازندران مرتبط است. در دوره قاجار این گونه از بناها در کشور ساخته می شد که البته در خارج از مازندران تعداد آنها بسیار کمتر است. تکیه دولت در تهران که اثر منحصربفرد کمال المک تنها سند آن است، نمونه ای از این بناهاست. البته تکایای مازندران به دلیل اقلیم متنوع و مواد و مصالح بوم آورد و خاص این منطقه، با تکایایی همچون تکیه دولت متفاوت است. تکایا در مازندران، معمولاً با محور شمال غرب-جنوب شرق ساخته می شدند و از منظر عملکردی به افراد میانسال به بالا تعلق دارند. تکایا را از منظر طبقات اجتماعی دخیل در ساخت آنها، می توان به دو گروه مردم نهاد و حکومت نهاد دسته بندی کرد. تکایای مردم نهاد تکایایی هستند که با حفظ ساختار کلی مکعب مستطیلی خود، از اندازه کوچکتر و مصالح ارزان تر ساخته شده اند، زیرا بانیان ساخت آنها مردمان عادی با بضاعت مالی ضعیف بوده اند. اما تکایای حکومت نهاد همواره به یکی از سرداران و یا افراد حکومتی دوران قاجار و یا پهلوی منتسب بوده و از همین رو بنا مطابق با شأن سیاسی و اجتماعی بانی، بزرگتر و با مواد و مصالح باکیفیت تر ساخته می شدند. شمار تکایای مردم نهاد در مازندران به ویژه در دو شهر آمل و بابل (مازندران مرکزی) بسیار زیاد است. اما تکایای مردم نهاد از منظر تعداد بسیار کمتر و به لحاظ استحکام بسیار ماندگار ترند. تکیه بیزکی و کردکلا در جویبار، تکیه عبدالحسین خانی در بابل (خانه عبدالحسین خان سرهنگ دوران ناصرالدین شاه) و تکیه اوجی آباد نمونه هایی بی نظیر از تکایای حکومت نهاد در مازندران هستند. معمولاً نقوش این گونه از بناها، مضامین آیینی، ملی گرایانه، اجتماعی، اسطوره ای طبیعت گرایانه و… را منعکس می کند. این بناها معمولاً از بخش هایی مانند پلکان ورودی، شاهنشین، ستونهای نمای شاهنشین، سرستونهایی با چوبکاریهای زیبا به نام شیرسر و کوماچه سر (که کاربردی و تزیینی هستند) اتاق یا اتاق های کنار شاهنشین، پله ها گردان برای دسترسی به طبقه دوم (در تکایای حکومت نهاد) و سقف خرپشته ای چهارشیبه تشکیل شده اند. شاه نشین بنا معمولاً روباز و نمای آن به سمت جنوب است و در حقیقت محل نشستن افرادی با وجهه اجتماعی بالا و مسن تر بوده است و به احتمال قوی با برگزاری نمایش آیینی تعزیه در گذشته مرتبط بوده است.
    در نهایت باید گفته تکایای مازندران با توجه به مکان قرارگیری خود در سه موقعیت طبیعی جلگه، کوه پایه و کوهستان، از منظر اندازه، مواد و مصالح، پوشش و… متفاوت هستند.
    زال

  12. و اقعاابوالفضلی اوجی آبادفوق العاده وغیرقابل وصف بایدحتمابیاییدوببینید

  13. قربون برم ابوالفضلی خودمونو حتماً بیاین بی نظیر جواب رد به کسی نمیده

    آقای هومند تشکر از دقت شما

  14. تکیه سردار روستای اوجی اباد را عباسقلی خان لاریجانی حاکم موروثی آمل و لاریجان در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه احداث نموده است. او مدتی قبل از این اقدام تعدادی از اهالی روستای اسک لاریجان را که در آن زمان حاکم نشین منطقه بود به روستای اوجی آباد در شمال آمل کوچاند.در ضمن قصر زیبائی نیز در نزدیکی این تکیه ساخت که به عمارت اوجی آباد معروف است و ناصرالدین شاه قاجار 2 بار به این قصر آمده و استراحت نموده و در سفر نانمه اش قصری زیبا توصیف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *