ضرب المثل های مردم آمل


“بالا فِک، پایین تِسکا، میون انجیلی”

معنی کلمه به کلمه: “بالا درخت بید، پایین درخت توسکا، وسط درخت انجیلی”

مفهوم: از هر دری سخنی، رنگارنگ است یا این که شخصیت مشخصی ندارد.

سخنی با شما

در این بخش قصد داریم ضرب المثل هایی از مردم آمل که در سال های متمادی جمع کرده ایم را برای ثبت برای نسل های آینده به مرور در سایت آمله ارائه کنیم.

این ضرب المثل ها تا حد محسوسی از یاد های مردم این شهر رفته و به نظر نیاز است که در جایی ثبت و ضبط شود. در این راه از ارسال ضرب المثل ها توسط شما عزیزان نیز استقبال می شود.

تا جایی که نگارنده دیده ضرب المثل هایی که در میان یک طایفه بسیار مصطلح و نیز به گوش کسانی که با آنها ارتباط دارند نیز آشناست و شنیده شده ممکن است در میان طوایف دیگر اصلا شنیده نشده باشد و به گوش آنها آشنا نباشد. یا ضرب المثل ها و کنایه هایی که در مردم دشت رایج است به گوش مردم کوهستان نرسیده باشد. ضرب المثل های رایج در میان مردم ساری ممکن است برای ما ناآشنا باشد. برای این موضوع مثال های فراوانی هست و این موارد نشان می دهد که این بخش از تاریخ آمل باید زودتر ثبت و ضبط شود.

به نظر می رسد اگر جمع آوری ضرب المثل ها توسط یک یا چند فرد انجام شود مطمئنا به دلایلی که در بالا گفته شد، تعداد زیادی از ضرب المثل های قدیمی از دست و از یاد ها خواهد رفت. در این راه، ضمن سپاس از همه کسانی که در راه فرهنگ این شهر زحمت کشیده و می کشند حدود سیصد ضرب المثل که تا حالا توسط ما جمع آوری شده به مرور در سایت و در اینستاگرام @amoleh.ir گذاشته خواهدشد و نیاز به کمک همه شما دوستان برای رسیدن به هدف جمع آوری کل ضرب المثل های آمل هست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *