امیر مکرم لاریجانی و ظهیرالدوله


amirmokarram

امیر مکرم و ظهیر الدوله حاکم مازندران

نفر سمت راست امیر مکرم لاریجانی، از سرداران معروف قشون ایران در اواخر دوره قاجار، فئودال بزرگ مازندران و حاکم موروثی لاریجان و آمل، فرزند غلامعلی خان لاریجانی  و نوه عباسقلی خان  است که نیاکانش از زمان آقا محمد خان قاجار حکومت لاریجان  را در دست داشته و از خوانین معروف مازندران بودند.

نفر سمت چپ ظهیرالدوله حکمران مازندران است که ارتباط نزدیکی با امیر مکرم و امیر موید سوادکوهی داشت اما بدلیل برخی مسائل سیاسی و البته قدرت طلبی خوانین مازندران و اوضاع نابسامان کشور در زمان احمد شاه قاجار بیش از چند ماه نتوانست در مازندران دوام آورده و استعفا نمود

با تشکر از جناب آقای عباس پیروزیان به خاطر در اختیار گذاشتن این عکس .

لطفا اگر کسی اطلاعاتی در باره این عکس دارد برای اطلاع کاربران دیگر به صورت توضیح در زیر این عکس قرار دهد.

(این عکس توسط آقای حمید مولوی، روتوش شده است)


31 پاسخ به “امیر مکرم لاریجانی و ظهیرالدوله”

  1. باسلام
    جهت استحضار تاریخ پژوهان لاریجان ،
    طبق بررسی ها بر مبنای تصاویر مرحوم محمد خان امیرمکرم لاریجانی و سالهای عکسی داری از وی و شمایل ایشان ، تاریخ تولد امیرمکرم اشتباها ۱۲۲۱ شمسی در همه جا ذکر شده ، در حالی که طبق بینات مذکور شده ، سال تولد ایشان ۲۰ سال کمتر بوده ، و ۱۲۴۱ ش صحیح می‌باشد.

  2. اسکی ها و نیاکی ها طبق گواه تاریخ تمام قدرت نفوذ خود را از خود باختن و خودفروختن نسبت به حاکم زمانه خود به دست اورردن نمونه بارزش امیر مکرم با خیانت به لاریجانی ها و همراهی خان قاجار حاکم شد و نمونه دیگر ممدلی نیاکی که با پول دزدی برادرش در بانک و پابوسی رضاشاه مدتی اندک ملک هایی به او داده شد.

  3. سلام، پدربزرگ من عزیراله مختاری اسکی همون پسری بودن که اقای دادگر گفتن، اسم مادرشون خدیجه بود، و سه تا برادر و سه خواهر هم داشتن، ایشون سال ۵۱ فوت شدن.

  4. دقیقا”بنده فرزند اعظم خانم(مادر بنده)
    اعظم خانم فرزند حشمت الله خان( پدر مادرم)
    حشمت الله خان فرزند اعظم خانم(مادر پدر بزرگم)
    اعظم خانم فرزند امیر مکرم خان

  5. بنده از نوادگان امیر مکرم خان هستم دقیقا” همین عکس را در منزل داریم میتوانم برایتان ارسال کرده و بصورت دقیق اطلاعات کاملی از زندگی و سرگذشت ایشان ارائه دهم
    با تشکر-سعید واحدی

  6. جالب است من نام ایشان را از مرحوم پدربزرگم می شنیدم که پدرش کارگزار دشت سر بود و بارها امیرمکرم در بازدید از دشت سر به منزل ایشان میامد . آن زمان پدربزرگم جوان بود در زمان رضاخان.

  7. امیر مختاری معروف به امیر مکرم فرزند غلامعلی خان لاریجانی و در سال ۱۲۲۱ هجری شمسی بدنیا آمد و در سال ۱۳۲۶ وفات نمودند دوستان.

  8. امیر مکرم(امیر مختاری) از خوانین مازندران بوده ولی دوستان رو از استناد به شنیده ها منع میکنم که مثلا حاکم مازندران بوده و فلان.مردم مازندران به داستان سازی و بزرگنمایی عادت دارند.شمارا ارچاع میدهم به کتاب های :
    اسناد امیر موید خان سوادکوهی-قسمتی از تاریخ مشروطیت (سردار فاتح) و سایر کتب دقیق شده در دوره اول تا آخر مشروطیت و قبل آن.

  9. از پدرم شنیدم یکی از فرزندانش که ازیکی از همسرانش به نام خدیجه خانم کارمند عالی رتبه اداره راه ساری بود .ظاهرا در ساری فرزندانی هم داشت .

  10. بلسلام
    ایکاش جناب آقای رضا امیرمختاری و سرکار خانم علایی بخش که از نسل ایشان میباشند ، شرحی از تعداد نوادگان و نسل مرحوم امیرمکرم لاریجانی ارائه میفرمودند.

  11. سلام…منم بسیار خوشحال شدم که در مورد جده ام اطلاعاتی کسب کردم…به گفته مادرم دو تا دختر داشت از یکی از زن هاش به نام: اعظم و اکرم..

  12. بسیار ارزنده بود و برای من بسیار جالب که بعد از مدتهای مدید چند جمله ایی در باره جدم امیرمکرمخان دیدم و لذت بردم درود بر شما

  13. داش ابرام یه چیزای میگی . معلومه حساب میبرد. امیر مکرم کل طبرستان یه زمانی دست ایشون بود

  14. در مورد ارتباط نزدیک امیر مکرم و رضا خان میر پنج زیاد شنیده ام تا چه اندازه درست است نمی دانم ولی شاه ایران بسیار از او حساب میبرد از قول لاریجانی ها

  15. افراد زيادي هستند كه اسناد مهمي از اين دوره به يادگار نگهداري ميكنند و بروز نميدهند غافل از اينكه شبهات تاريخ با اين اسناد از بين ميرود_

  16. سلام،بسیار عالی و جالب بود… اگه اطلاعاتی در مورد فرزندان امیرمکرم هم گفته می شد بهتر بود….
    حالا تا جائی که من در جریانم،امیر مکرم پسری به نام عظیم الملک داشت که با زنی به نام خانم افسر ملوک سوادکوهی ازدواج کرد و همچنین در روستای شهنه کلا دشت سر توسط یکی از اهالی ترور شد..

  17. سلام.مرسی از اطلاع رسانی خوبتون…میتونید بگید محمد قلی خان سفید در کدامیک از کوههای لاریجان به دنیا اومد…یا دارالحکومه آن کدام کوه بوده است…ممنون

  18. می شه درمورد سرنوشت امیر مکرم توضیح بدین و بگین آخرش چی شد؟ شنیدم حتی یکی از فرزندانش ترور شد

  19. اگر در مورد مشتی سلطان امیری اطلاعاتی دارید برای ماهم بفرستید فقط میدونم یکی ار سربازان امیر مکرم بود

  20. یکی به نام شیخ در محل نهر واقع در منطقه امیری لاریجان هست که در مورد سردار امیر مکرم اطلاعات کامل دارد

  21. با سلام
    از تلاش شما سپاسگزارم. با آن كه عكس هاي زيادي از رجال اواخر دوره قاجار مازندران در اختيار دارم تا به حال اين عكس را نديده بودم

  22. با سلام.این توضیحاتی که در مورد امیر مکرم قید فرمودید با اونچه که از بومی های منطقه بیان شده بسیار متفاوت و جای تآمل دارد……………..

  23. باسلام
    قبرستانی در ابتدای دربند تهران بنام ظهیرالدوله وحود دارد که مدفن بسیاری از نامداران فرهنگ و ادب نظیر بهار -رهی معیری -داریوش رفیعی و همچنین دارویش و بسیاری از صاحب منصبان زمان قاجار از جمله ظهیر الدوله می باشد

  24. ارائه چنین مدارک و مستنداتی در جهت شناسایی فرهنگ آمل بالاخص برای نسل جدید حائز اهمیت و قابل تقدیر و تشکر است

  25. با سلام. ابتدا هم از شما و هم ازپژوهشگر ارجمند جناب عباسعلی پیروزیان اسکی تشکر می کنم که این سند تاریخی ارزشمند را در اختیار علاقه مندان به تاریخ آمل و لاریجان گذاشته اید. نفر سمت راست امیر مکرم لاریجان ، از سرداران معروف قشون ایران در اواخر دوره قاجار،فئودال بزرگ مازندران و خاکم موروثی لاریجان و آمل، فرزند غلامعلی خان لاریجانی و نوه عباسقلی خان است که نیاکانش از زمان آقا مخمد خان قاجار حکومت لاریجان را در دست داشته و از خوانین معروف مازندران بودند. سرگذشت زندگی امیر مکرم بسیار مفصل، شنیدنی و عبرت اموز است که به یاری پروردگار در آینده نزدیک توسط حقیر در دست تالیف است. نفر سمت چپ ظهیرالدوله حکمران مازندران است که ارتباط نزدیکی با امیر مکرم و امیر موید سوادکوهی داشت اما بدلیل برخی مسائل سیاسی و البته قدرت طلبی خوانین مازندران و اوضاع نابسامان کشور در زمان احمد شاه قاجار بیش از چند ماه نتوانست در مازندران دوام آورده و استعفا نمود. برای دانستن اطلاعات بیشتر با شمار تلفن 09125189328 تماس حاصل فرمائید.

  26. با سلام منم عکسی از امیر مکرم دارم – به هیچ یک از این دو نفر شباهت ندارد-
    منظورتان از امیرمکرم – همان کسی است که در روستای نواباد (معلم کلای فعلی) زندگی میکرد و کل منطقه از امام زاده هاشم تا آمل دست ایشان بود را میگویید یا کس دیگری میگید.

  27. فرد سمت چپ عکس ظهیرالدوله حاکم مازندران است.احتمالا این عکس در سالهای 1328-1329 قمری گرفته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *