حاج مهدی سلطان – پاشاکلا دشت سر

1

توضیح آقای امیرکردی برای این عکس:

تاریخچه ای از زندگی نامه مهدی سلطان امیری
نام اصلی وی مه سلطان بود ،سلطان یعنی سروان در دوره ی قاجار. مهدی سلطان افسر دوره محمد علی شاه قاجار که پدر در پدر نظامی بودند- اصل وی از روستای سفلی امیری بود که کاخ ییلاقیش در زلزله سال 1336 در سفلی تخربی گردید. وی همرزم هژبر سلطان (فرزند امیرموید سوادکوهی) که در قشون مازندران به فرماندهی امیرمکرم لاریجانی بود خدمت میکرد.
امیرمکرم در نوآباد(معلم کلای فعلی) جایگاه و قصری داشت و مهدی سلطان هم درسال  1285 در روستای پاشاکلا دشت سر قصری را همجوار آن بنا نمود، بسیار زیبا و جالب و تلفیقی از محکمترین چوبها و مزیین به نقوش پرندگان که هنوز هم آن قصر در روستای پاشاکلا دشت سر وجود دارد و کوچکترین تغییری نکرده است  و این بنا در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۵۹۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
مهدی سلطان برای عمران و آبادی روستای پاشاکلا و روستاهای اطراف زحمات زیاد کشیده – ازجمله حمام عمومی-آب انبار – سقانفار- سنگ چینی احداث جاده و تکیه حسینی و احیای 40 روزه عزاداری امام حسین و تعزیه در روستای پاشاکلا را بنا نمود .
مهدی سلطان در سال 1307هجری شمسی در اواخر عمر خود دچار بیماری روحی می شود   و جان به جان آفرین تسلیم می نماید و در روستای سفلی امیری دفن میگردد روحش شاد.
عکس فوق 3نفر جلویی متعلق به مهدی سلطان و امیر مکرم و نفر وسطی ارباب غلامحسین می باشد.
نفر دست چپ ایستاده که تفنگ در دست دارد و گوشه عکس میباشد اصغر مختاباد یا اصغر گالش (کردی) نام دارد او و چند نفر از اهالی خود از کردکردستان به قائمشهر و روستای آلاشت تبعید میگردند و از آنجا به روستای شالدرگاه و بعد به درخواست مهدی سلطان به روستای پاشاکلادشت سر منتقل میگردد . وی بعنوان مختاباد (گالش) در کنار مهدی سطلان کار میکرد و بنا به گفته نوه های مهدی سلطان و قدیمی های محل : دارای پاهای ستبر و قوی و ازقدرت و توان زیادی برخوردار بود که در جنگ کلوبن نقش بسزایی در پیروزی مهدی سلطان و نیروهای خودی ….. داشت و نامبرده بعد از مرگ مهدی سلطان به درخواست ارباب توکلی به آمل می آید و در خدمت او هست و بعد از مدتی دار فانی را وداع میگوید و قبر وی در امام زاده ابراهیم و کنار درخت بزرگ داخل حیاط دفن گردید ، روحش شاد / ضمنا نوه های وی در روستای پاشاکلادشت سر زندگی میکنند و فامیلی آنها کردی می باشد.
نفر کناری اصغر مختاباد ، رضا میرشکار نام دارد – جد رضا میرشکار حدود یکصد و پنجاه سال پیش از روستای نوا لاریجان به اجوارکلا و … به پاشاکلا مهاجرت می نمایند. رضا از تک تیرندازان معروف آمل و افسر مخصوص مهدی سلطان در زمان خود بود و جد خانواده رحیمی نژاد و رضایی می باشد . رضا 3پسر و 2دختر داشت که یک پسر بنام مشهدی یحیی رحیمی نژاد که نزدیک به  100 سال سن دارد و سرحال و قبراق و سرزنده در قید حیات و متولی تکیه روستای پاشاکلای دشت سر میباشد و یک دختر به نام عمه خانم که حدود 90سال کمتر و بیشتر سن دارد در قید حیاط و مادر خانواده کشاورز میباشد.
نفر کناری رضا میرشکار که قد بلندی دارد معروف به نبی لر می باشد . روایت است در جنگ هردرود (کلوبن) از قشون بختیاری یا لرستان بوده اند که به دست نیروهای مهدی سلطان اسیر و به روستای پاشاکلا آمدند . روایت دیگر که عده ای معتقدند نبی لر شیفته قشون جنگی حاج مهدی سلطان شده و به ایشان ملحق گردید. نوه های وی در روستای پاشاکلا ساکن و به قامیلی حبیبی و نبی زاده  شهرت دارند.
ضمنا حاج مهدی سلطان در روستای پاشاکلا دشت سر دارای سرای قدیمی و معروف هست که جزء آثار باستانی کشور قلمداد گردید
با تشکر از  آقای امیر کردی برای فرستادن این عکس.

93 نظر در “حاج مهدی سلطان – پاشاکلا دشت سر

  1. دوستان سلام.من از بازدیدکننده های هر روز وب سایت پاشاکلا هستم,مگه اینجا لاین و وایبر و ویچت و…….هست که هرکدوم از دوستان میان ادرس محل کار و سکونت میدن یا میگن نوه و ….بستگان اقایان x هستن,با این تفاسیر شاید چند صباح دیگه شماره دوستان رو هم رویت کنیم….مخلص کلام اینکه اقای کردی زحمت جمع اوری و تنظیم این سایت را کشیدن و ما باید ایده های نو بدیم جهت پیشبرد اهداف این سایت.

  2. باسلام و خسته نباشی به پسر عموی عزیزم.بابت جمع اوری عکسهای قدیمی سپاس فراوان ازشما دارم

  3. دوستان سلام . من از نوادگان رضا میرشکارم…
    از جناب کردی بابت این ایده زیبایشان تشکر میکنم.

  4. امیرجان دستت دردنکنه اززحمتی که میکشی خداپدرت رورحمت کنه انشااله

  5. باسلام…ازشاهکارامیرخان… خیلی ممنونیم…بازتاب بسیارمثبتی برای دوستانمان دراستانهای دیگرداشت…واین غرور فرهنگی وافتخار ماست…

  6. با تشکر فراوان از آقای امیر کردی ,اگه میشه عکسهایی از پیرترین و جوان ترین دوقلوهای روستا در وب سایت پاشاکلا بزارید.سپاس از زحمات شما

  7. سالام بر مرد زحمت کش و دوستار پاشاکلایی (آقای کردی)
    بابت جمع اوری عکسها یا اصطلاح بهتر جمع اوری خاطرات مردم ممنون تشکر

  8. سلام عمو جالب بود فقط زحمت بکش عکسای بیشتری بذار تو بتونی عمو

    داش قربون

  9. اول از اداره كنندگان سايت زيبا و ديدني عكسهاي شهر آمل تشكر ميكنم با اين كارفرهنگي و ارزشي خدمت ارزنده اي به شهر آمل نموديد. تشكر فراوان از شما.
    دوم تشكر از هم محلي گرامي امير خان كردي كه بابت جمع آوري عكسهاي قديمي در روستاي ما (پاشاكلادشت سر) زحمتي زيادي كشيدن و نمونه هاي از اين عكسها رو براي اين سايت ارسال نمودن. خسته نباشيد

  10. با عرض سلام و ادب خدمت امیر خان عزیز
    تصاویر و مطالب زیبا و ماندنی بود ، دست مريزاد ، ضمنا جا دارد از کار زیبای استاد عسگر کشاورز هم در نوشتن کتاب تاریخچه پاشاکلا تقدیر شود متشکرم .

    نوه دختری عمه خانم رحیمی نژاد . رنجبر سردفتر اسناد رسمی 141 آمل

  11. باعرض سلام خدمت دوست عزیز تشکر از فعالیت شما ایده ای عالی بود

  12. عیسی ابراهیم‏ پور (دانشگاه آزاد پرند تهران) در گفت:

    با تشکر از دوست خوبم جناب آقای امیر کردی. از بازدید کنندگان این سایت و عکسها تقاضا دارم ، حتما فرصتی را درنظر بگیرند و از نزدیک از روستای ما و آثار باستانی آن دیدن فرمایند. اینجانب نیز از نوادگان رضا میرشکار و رحمان رحیمی نژاد می باشم. روحشان شاد و قرین رحمت باد. ( تهران- شهر جدید پرند- دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند. عیسی ابراهیم پور)

  13. بسیار جالب بود, امیرخان خیلی ممنون از اینکه عکس تاریخی نیاکان محل تولدم راارسال نمودین از کار قشنگتون متشکرم امیدوارم عکس های دیگری در نظر داشته باشید.

  14. با سلام خدمت همه بازدید کنندگان این سایت زیبا و این عکس . در عکس فوق یک تصحیح در شناسایی افراد وجود دارد که در اولین فرصت به اطلاع شما دوستان میرسانم.صرفا جهت اطلاع

  15. فقط میتونم بابت این همه اطلاعات دقیق در مورد یک عکس به امیرخان تبریک بگم.

  16. سلام ، خدا پدر ت رو بيامرزه ، كه از خوبيها ياد ميكني و از ماندگاريشون ، ممنونم .

  17. سلام امیر خان ازینکه این مطالب و عکسا رو جمع اوری کردی دستت درد نکنه خیلی جالب بود فقط در مورد جدمون اطلاعاتت درست نبود اگه میتونی تجدید نظر کن

  18. باسلام و تقدیر ازشمابرای جمع آوری مطالب.اگرمنابع توضیحاتی که مکتوب یانقل سینه به سینه باشد اشاره بنمایید بهتراست ممنون از زحمت حضرتعالی .

  19. با سلام از کار قشنگتون متشکرم امیدوارم عکس های دیگری در نظر داشته باشید.

  20. سلام .اززحمات جناب عالی ممنون.درضمن اثاری که ازمهدی سلطان به جامانده است عکسی قراربدین. باتشکر ازنواباد

  21. سلام
    از تلاش حضرت عالی جهت شناساندن روستای پاشاکلا دشت سر امل متشکرم
    لطف کنید و عکسهای بیست سال اخیر را هم مورد استفاده قرار دهید.
    با سپاس
    مهدی رنجبر – وکیل پایه یک دادگستری

  22. امیرجان از شما بابت ثبت عکس پدرمان در این سایت ممنون و متشکریم موفق و پیروز باشید حسین امجدی ؛؛

  23. باسلام و تشکر از حضرت عالی عکسهای قدیمی را بیشتر ارسال نمائید ممنون از حسن سلیقه شما

  24. سلام اميرجان خيلي ممنون از مطلب قشنگ تون ! يه مطلب بابت عبالله نامرد هم بنويس باتشكر

  25. سلام داش.عکسات جالب بودن فقط توضیحاتش رو بیشترکنیدبهتره
    ته قربون

  26. سلام امیرجان ممنون از این همه تلاش شما برای زنده نگه داشتن تاریخ پاشاکلا چون پاشاکلا همیشه نمونه بوده و نمونه خواهد ماند منتظر مطالب زیبای بعدی شما هستیم موفق باشی

  27. من نوه پسری رضا میر شکار هستم عکس پسر بزرگشون رحمان رحیمی نژاد را ارسال میکنم

  28. با سلام ممنون از عکس زیبایی که گذاشتید
    توضیحات در مورد جد ما کامل نبود همونطور که آقای حمید رضا هم گفتند ولی ممنون از کار قشنگی که کردید.
    نبیره ی مرحوم حاج اسماعیل

  29. با سلام
    از دیدن این تصویر و توضیحات بسیار خوب آن بسیار لذت بردم چند وقتی است که با این سایت آشنا شده ام از دیدن عکسهای قدیمی بسیار حال خوبی به من دست می دهد دست شما درد نکند و همیشه سالم و تندرست باشید

  30. سلام امیرجان. باتشکر از جنابعالی بابت زحمت فراوانی که برای تاریخ مازندران.آمل وبخصوص برای تاریخ وگذشته روستای ما کشیدی ممنون ودست مریضا.

  31. باتشکر از اقای کردی به خاطر تلاش فراوان در رفع ابهامات ایجاد شده درباره تاریخ پاشاکلا

  32. با سلام خدمت آقای کردی از اینکه این مطالب زیبا رو نوشتی ممنون ولی اطلاعات شما در مورد جد ما کامل نبود البته کار زیبای شما برایمان محترم هست و تشکر میکنیم حمید رضا نبی زاده نوه مرحوم حاج اسماعیل

  33. عالی بود و تشکر از جناب امیرخان …
    عکس های قدیمی دیگری هم از این دست وجود داره لطفا در سایت قرار بدین ..

  34. امیر خان سلام
    عکسهای ارسالی شما به سایت آمله رو که دیدم خیلی خوشحال شدم و از نظرات دوستان در خصوص این عکسها شادتر.
    امیدوارم این روند ادامه داشته باشه.
    و از آقایان شهداد و غفوری بابت این سایت و عکسهای قدیمی آمل تشکر می کنم.
    ارادتمند همزبانها و همدلهای عزیز

  35. عکس قشنگه و زیبا و قدیمی است – به اقای کردی بگین اگه نوشته روی این عکس رو بردارن جالبتر میشه. باتشکر از شما عزیزانی که اقدام به جمع آوری عکسهای شهر آمل کردید.
    سپاس فراوان

  36. دم شما گرم عجب عکسیه – چه لباس جالبی تنشون هست – اتفاقا این موضوع جنگ گلوبند رو خیلی وقتها پیش پدربزرگم داستانش رو برام تعریف کرده بود.
    جالبه داشتم توضیحات عکس رو میخوندم که یاد داستانی که پدربزرگم تعریف کرده بود افتادم …..
    ضمنا زیر عکس های قدیمی تون اگه توزیع بدین عکس برا کیه و برا کجا هست بنظرم جالب میشه – بیشتر عکسهاتون رو نگاه کردم پنج و شش تا عکس فقط توضیح کامل داشتن.
    بازم مرصی

  37. بسیار جالب بود,اقای کردی خیلی ممنون از اینکه عکس تاریخی نیاکان محل تولدم راارسال نمودین به نظر من این عکس مایه مباهات و نشان دهنده تاریخ و شجاعت مردم مازندران مخصوصا روستای پاشاکلا میباشد.با تشکر از تلاش شما برای ارسال این عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *